Luxus, bohatstvo, vzácnosť. Toto sú synonymá, ktoré sa nám spájajú s predstavou o diamantoch.

Diamant je najtvrdší známy prírodný materiál. Má nielen široké priemyselné využitie, ale vďaka svojim vlastnostiam a vzácnosti je už od dávnej minulosti obľúbený ako drahokam. Svetová finančná a neskôr hospodárska kríza spôsobila turbulencie na globálnom finančnom trhu a investori tak často krát začali vyhľadávať nové alternatívne formy na investovanie svojich peňazí. Najmä v posledných rokoch sme tak mohli byť svedkami rastúceho záujmu o drahé kovy. Z uvedenej situácie však neťažilo len zlato, do pozornosti sa začali dostávať stále viac a viac aj diamanty, ktoré sa ako základná surovina pýšia asi najviac prívlastkom „luxus“. A keď spojíme slovo luxus s možnosťou zhodnotenia svojich peňazí, vzniká nám ako investorovi nepochybne veľmi príťažlivá a dráždivá kombinácia...

V rámci problematiky, ktorú v Inštitúte sporenia a investovania riešime, sme sa začiatkom roka dostali aj k tejto zaujímavej téme. Najmä ak sa na diamanty pozeráme ako na jednu z foriem možných a dostupných alternatívnych investícií. Na internete už síce existuje veľa článkov a diskusií k tejto „novinke“, na nešťastie sú takmer vždy písané predovšetkým sprostredkovateľmi či priamo predajcami, ktorí určite k problematike nenapíšu niečo negatívne, čo by potenciálneho záujemcu od tejto alternatívnej investície odradili. Ako ekonómovia a finančníci však obľubujeme poriadok a objektívnosť, a preto sme sa rozhodli spracovať túto tému samostatne, a poukázať tak našim čitateľom nielen na perspektívy, ale aj na riziká takejto formy investovania. A kde je najlepšie začať? No predsa pri analýze dát o vývoji cien diamantov.

RAPAPORT reporty

RAPAPORT report je v súčasnosti považovaný za štandard a primárny zdroj údajov pri stanovovaní ceny diamantov zo strany veľkoobchodu a producentov šperkov. Vydáva sa na týždennej báze vo forme jednoduchých a prehľadných tabuliek, ktoré sú zostavené na princípe hodnotenia ceny diamantov prostredníctvom základných parametrov „4C“ („Carat, Color, Clarity, Cut“). Je prístupný iba pre predplatiteľov.